E-passport
It is mandatory to seek an appointment and appear in person for biometric enrolment for E-passport.
Please book your appointment.
Please read carefully all the instructions on this page before going to fill in and submit the online application form. Please check the list of required documents given below:
While filling in the online application, you need to choose Ottawa Mission as your passport office. Your present address must be an address in Canada/Trinidad & Tobago/Nicaragua/Cuba/ the Bahamas and Permanent address in Bangladesh.
1. The High Commission only processes the passport application and send the same electronically to the Department of Immigration and Passports, Dhaka. The verification and printing of the passport is conducted by the Department of Immigration and Passports, Dhaka. The applicant can check the status of the application of the passport until arriving from the Department of Immigration and Passports, Dhaka through:
For E-Passport: https://epassport.gov.bd/authorization/application-status
For MRP: http://passport.gov.bd/OnlineStatus.aspx
2. Soon after receiving the passport from the Department of Immigration and Passports, Dhaka, the High Commission will send the passport to the applicant either by in person or by postal service (Depending on the options to be confirmed by the applicant during the submission of the application) at the earliest.
3. For postal services, the applicant can check the delivery status through the tracking number of the concern postal services of Canada.
১. বাংলাদেশ হাইকমিশন, অটোয়া হতে শুধুমাত্র পাসপোর্টের আবেদন প্রক্রিয়া করা হয় এবং বাংলাদেশ হাইকমিশন আবেদন গ্রহণ কররার পরই আবেদন ও অন্যান্য সংশ্লিষ্ট কাগজপত্র ইলেকট্রনিক্যালি ঢাকাস্থ ইমিগ্রেশন ও পাসপোর্ট অধিদপ্তরে প্রেরণ করে। পাসপোর্টের যাচাইকরণ ও প্রিন্টিংসহ অন্যান্য সকল প্রক্রিয়া ঢাকাস্থ ইমিগ্রেশন ও পাসপোর্ট অধিদপ্তর কর্তৃক পরিচালিত হয়। আবেদনকারীগণ পাসপোর্টের আবেদন করার পর থেকে ইমিগ্রেশন এবং পাসপোর্ট অধিদপ্তর, ঢাকা হতে প্রিন্ট হয়ে আসা পর্যন্ত নিম্নের লিংকের মাধ্যমে Updated Status সম্পর্কে অবগত হতে পারবেন।
ই-পাসপোর্টের জন্য: https://epassport.gov.bd/authorization/application-status
এমআরপির জন্য: http://passport.gov.bd/OnlineStatus.aspx
২. ঢাকাস্থ ইমিগ্রেশন ও পাসপোর্ট অধিদপ্তর থেকে পাসপোর্ট প্রাপ্তি সাপেক্ষে অটোয়াস্থ হাইকমিশন দ্রুততম সময়ে আবেদনকারীকে ব্যক্তিগতভাবে হস্তান্তর বা ডাক পরিষেবার মাধ্যমে পাসপোর্ট প্রেরণ করে থাকে। (আবেদনকারীগণ আবেদনপত্র জমা দেওয়ার সময় ব্যক্তিগতভাবে পাসপোর্ট গ্রহণ অথবা ডাক পরিষেবার মাধ্যমে গ্রহণের বিষয়টি নিশ্চিত করে থাকে) ।
৩. ডাক পরিষেবার জন্য, আবেদনকারী কানাডার সংশ্লিষ্ট পোস্টাল পরিষেবাগুলির ট্র্যাকিং নম্বরের মাধ্যমে ডেলিভারি স্ট্যাটাস সম্পর্কে জানতে পারেন৷
Who can apply:
Any Bangladeshi-origin national living in Canada, Trinidad and Tobago, Nicaragua, Cuba, and the Bahamas can apply with the compulsory documents supporting his/her Bangladeshi-origin nationality.
List of Required Documents:
While coming to the High Commission for biometric enrolment, please do not forget to bring all the following required documents:
Payment of Fees:
A) The fee has to be paid by Bank Draft/Pay Order/ Postal order payable to “Bangladesh High Commission, Ottawa".
B) The applicant can also pay by Credit/Debit Card by being present at the High Commission office in Ottawa.
E-Passport fees for General applications at Bangladesh mission abroad
Number of pages |
Tenure |
Mode of distribution |
|
Regular |
Express |
||
48 pages |
5 yrs |
CAD 150.00 |
CAD 225.00 |
10 yrs |
CAD 200.00 |
CAD 275.00 |
|
|
|||
64 pages |
5 yrs |
CAD 225.00 |
CAD 300.00 |
10 yrs |
CAD 275.00 |
CAD 350.00 |
E-Passport fees for students at Bangladesh mission abroad
Number of pages |
Tenure |
Mode of distribution |
|
Regular |
Express |
||
48 pages |
5 yrs |
CAD 50.00 |
CAD 75.00 |
10 yrs |
CAD 75.00 |
CAD 125.00 |
|
|
|||
64 pages |
5 yrs |
CAD 225.00 |
CAD 300.00 |
10 yrs |
CAD 275.00 |
CAD 350.00 |
|
The students must bring a copy of the Student ID Card and official document that proves the full-time, active studentship status. Only full-time, active students are eligible to receive student discount fees. |
NO REFUNDS: Fees, once received by the High Commission cannot be refunded.
Processing time for issuance of e-passport:
Express delivery: 30 working days (Depends on receiving passport from Bangladesh)
Regular delivery: 45 working days (Depends on receiving passport from Bangladesh)
(NB: Processing time may vary depending on the merit of individual cases. Mismatch of data in the applications and among different documents of an applicant usually take longer than the stipulated time for the issuing passport).
Delivery:
By Mail: The applicants are requested to provide at the time of enrolment a prepaid, self-addressed return envelope with tracking number.
In Person:
When the new passport comes from Dhaka and is officially received through the system-generated email to the applicant requesting the applicant to pick up the passport, please do not get confused by this 'pick-up' message. Because the `pick-up’ message is not applicable for the applicants who have already provided a prepaid self-addressed return envelope, through which the newly issued/re-issued passport will be sent.
To fill in and submit the online application form, please follow the E-passport link: